San Sebastián - Reisverslag uit San Sebastian, Spanje van Doesjka Sistermans - WaarBenJij.nu San Sebastián - Reisverslag uit San Sebastian, Spanje van Doesjka Sistermans - WaarBenJij.nu

San Sebastián

Door: Doesjka

Blijf op de hoogte en volg Doesjka

24 Oktober 2015 | Spanje, San Sebastian

¡Hola!
Ik begin even met het zeggen dat het me spijt als ik niet altijd alles beantwoord, hier ben je zo ontzettend druk dat je vaak zulke dingen vergeet. Ik probeer het echt allemaal te beantwoorden alleen duurt het soms een week of zelfs langer. Ik heb hier gewoon niet genoeg aan 24 uur op een dag, maar langer hoeft het van mij ook niet te zijn.
Het is al weer even geleden dat ik een blog geschreven heb, als ik het me goed herinner voor de hike en Lissabon.
Van te voren hadden ze niet gezegd dat deze hike op monte Ernio toch nog best pittig was. Het was vanaf het begin gelijk aanpoten en via smalle paadjes omhoog. Als ik dat had geweten, dan had ik nog een keer nagedacht of ik het ook echt ging doen, haha. Gelukkig kregen we daar wel wat voor terug, namelijk het uitzicht, dat was echt heel erg mooi. In de verte zag je ook nog eens San Sebastián liggen.
De tijd gaat erg hard hier en daarom ga ik gelijk verder met het volgende weekend na de hike. Dit was het weekend waarin ik voor het eerst Portugal zal gaan zien. Dan moet je het natuurlijk gelijk goed aanpakken met de hoofdstad Lissabon! Je kan met recht zeggen dan het een prachtige stad is, want dat is het ook echt absoluut, zelfs als het daar regent.
Het weer zat helaas niet mee, eigenlijk constant miezer/regen, maar dat maakte ons niet uit! Het eerste wat je gelijk opvalt zijn de vele kleuren die je overal ziet. Bijna elk huisje heeft zijn eigen kleurtje. Dit kan door middel van verf, wat vele huizen hadden, maar ook door tegeltjes. En wat geeft dat een mooie, gezellige en kleurrijke stad! Overal is er wel wat anders te zien. Bijna al deze tegeltjes zijn handgemaakt en ieder tegeltje is dus uniek. Je hoeft niet eens musea te bezoeken, als je in Lissabon loopt dan heb je al het gevoel dat je in een heel groot museum loopt.
De beroemde wijk Bairro Alto was ook heel erg mooi, overal barretjes, gezelligheid en heel erg veel mensen. Ook rijdt in dat gedeelte van de stad natuurlijk de bekende tram van Lissabon.
Deze tram brengt je langs verschillende plekken, zoals het kasteel en de kathedraal.
Ik heb de laatste tijd niet echt meer meegemaakt dat je een echt kaarsje kan branden in een kerk/kathedraal of basiliek. Dit natuurlijk allemaal vanwege de brandveiligheid. Ik was daarom ook best verbaasd dat het hier wel kon. Ik probeer op elke plek waar ik kom, en waar ik een kerk/ kathedraal of basiliek zie, een kaarsje te branden. Helaas lukt dat niet altijd, maar des te mooier is het als het wel kan.
Het is ook best apart als je later de foto’s terugkijkt dat je van de kaarsjes die brandden, er een halve maan met een gezicht in ziet. Toch weer een grappig detail.
Ook zijn we in Lissabon nog naar het aquarium (Oceanario) geweest. Het aquarium in Lissabon is dus het op één na grootste aquarium ter wereld. De verwachtingen waren ook best hoog na dat gelezen te hebben, maar het aquarium in San Sebastián vind ik persoonlijk mooier. Ik vond het leuk dat er ook kleine pinguïns waren en dat de tijdelijke tentoonstelling over het tropische woud onderwater er was. Dat was die extra 3 euro echt meer dan waard.

Ik kan niet wachten om daar nog een keer heen te gaan, als het zonnetje lekker schijnt. Ik denk dat de stad er alleen maar mooier op wordt!


Het weekend na Lissabon stond Madrid op de planning. Samen met Lindsay nam ik het vliegtuig van Bilbao naar Madrid. Een lekker rustig vluchtje van nog geen uur in een relatief klein vliegtuig. Madrid by night was erg leuk om zo via de taxi te bekijken. We zagen gelijk al wat grote en mooie gebouwen en een gigantisch park waar ik later in het weekend ook nog naar toe ging.
Ik was erg benieuwd wat dit weekend in deze megastad ging brengen en daar ben ik gelijk achter gekomen toen ik in het hostel aankwam. Iedereen was zich aan het klaar maken voor de pubcrawl die voor ons door het hostel georganiseerd was. Ik had een halfuurtje om even bij te komen van m’n vlucht, m’n spullen neer te zetten op de kamer, even om te kleden en we konden gelijk beneden door gaan met de pubcrawl. Het was een erg gezellige groep waar we mee waren en al snel leer je weer andere mensen kennen.
De volgende ochtend hadden we een snel ontbijtje en gingen we op stap naar het paleis en het Retiro park. Het paleis was erg mooi, je had een prachtig uitzicht over een klein gedeelte van de stad en binnenin het paleis was het ook mooi. Veel kroonluchters, tapijten en spiegels.
Het Retiro park is een gigantisch stadspark in het midden van Madrid. De bladeren zijn nu natuurlijk al een tijdje aan het verkleuren naar de echte herfstkleuren en ze zijn tegelijkertijd aan het vallen. Dit maakte het alleen maar mooier. In het Retiro park staat ook het Crystal Palace. Een gebouw volledig gemaakt van glas naast een mooi meertje met een grote fontein, veel eenden en zelfs kleine schildpadden.
We hebben lekker gewandeld, gegeten bij Taco Bell, en nog veel meer. Op zondag hadden we eigenlijk een lekker rustig dagje, naar een markt geweest naast ons hostel. En we hebben ook de nieuwste Primark gezien in Madrid. Nog maar twee dagen geopend en wij waren er al binnen geweest. Het was echt ontzettend druk, de rij om naar binnen te mogen stond echt drie straten verderop nog, maar gelukkig konden we blijven door lopen en waren we binnen 10 tot 15 minuutjes in de Primark. En zo gaat de tijd weer ontzettend snel en zijn we al weer in het volgende weekend aangekomen.

Gisteren was het echt een heerlijk dagje hier, met een heerlijk zonnetje heb ik genoten van het uitzicht op een muurtje bij Zurriola. Het surfersstrand. Dit was echt genieten, het zonnetje in de rug, gewoon kijken naar de gigantische golven en de surfers die probeerden deze golven te pakken.
Van mij mag het tot het einde van December wel zo blijven, lekker met een zonnetje, genieten van het uitzicht op een muurtje bij het strand. Zo kan mijn zusje ook lekker genieten van het zonnetje hier, maar dat gaan we nog zien of het zonnetje hier dan nog is.
Ik hoop dat de zon ons nog lang niet wilt verlaten, want als hij dat wel gaat doen wordt t voornamelijk op de bank of bed series kijken of huiswerk maken. Al willen we ook wel eens gewoon een dagje lekker naar buiten kunnen zonder bang te zijn dat onze paraplu wegwaait. Want hoge golven betekenen ook veel wind.
Ik laat snel weer iets van me horen;)!
Heel veel liefs,
¡Adios!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Spanje, San Sebastian

My first long trip

¡Hola!

The last couple of weeks were mostly for the last things I had to do, for example doing the last groceries, buy some towels and some other things.

My sweet parents and my sister organised the last weeks also some surprises for me. On the last sunday before I went to San Sebastián, my aunt, uncle and my grandma visited me at home to say goodbye. They also set up some other surprises, like a survival kit, some photo frames. My best friends also gave me a photo frame and some food. My friends know me so well!

I would like to say thank you again, for everyone who is supporting me! I love you all!

The journey started at the 19th of August. After a difficult goodbye, of my sister, mother and neighbors, we started this long journey to San Sebastián. In total it was a trip of two days and 1300 kilometers driving, all the way through Belgium and France.
My dad and I drove to San Sebastián. The trip by car was prosperous, but there is no end to the way from Lille until the border with Spain. Unfortunately there also was nothing to see outside while we were driving.

Anyway, we also had our stop. Poitiers, it is a small town in the south of France. After this town we still had to drive for like 5 hours to get here in San Sebastián. We arrived in Poitiers at night, so we didn’t really spend a lot of time here. We did make a small walk and had a drink at the terrace of our hotel.

The next day, after breakfast, we drove to our final destination. We booked a camping for 4 nights.
This camping was just outside of San Sebastián, but it was located on top of a mountain. The way to the camping was not really what we had expected. Sometimes we didn’t even see the road in front of us.
There are a lot of roundabouts in San Sebastián. We immediately had many roundabouts on our way to the city, but we were able to find the city luckily. In the evening we went to the city and have a look in the city. I was impressed by the city. It is really small but it doesn’t feel like it at all.

We bought some groceries, so that we were able to have breakfast whenever we wanted to eat. After breakfast we went to the city. The weather was really nice, so everyone who had the possibility to go to the beach went. Playa de la Concha is the biggest beach of the three and it was also really busy. If you are able to walk all day, you can see everything.

Our first impression of this small city was really positive. After the first day I already said to my father that I would be able to feel at home here. Time will tell if it is going to be my home! At this moment I still have to get used to the different life and that is not only because I don’t have my own space yet. My family and I are also 1300 kilometers apart.

For me it was a big decision to make this move, but I think/know that this has been a really good decision to create this experience. It was also hard for me, because I had to say goodbye to my father on Sunday. For both of us this was really difficult. I think that I have never been that quiet, like that day.
Immediately after I came back into my room I put down my photo frames with my sweet family.

The classes of the Intensive Spanish Course started on Monday. We had to make a difficult test to see what our level was. Unfortunately I wasn’t able to answer all questions so I also had to guess some. In the end I was placed at the right level. This is/was a good repetition for me.
My first grade was for a composition, which was 90 out of 100 points. I was very happy with this grade and I was able to improve my writing skills with the feedback I received.
I have met a lot of people here. There are so many people from the Netherlands, but also from Germany. There are also some people from Australia, the US and so many other countries from all over the world. Mostly from Europe though. But the most important thing is that we have fun and also it is really fun in class, thanks to Mari Mar and the whole class.

I like to get to know other people from all over the world and at the same time the cultures. You immediately notice that there are some groups, but in general we all work together.
The world is actually really small! Nancy has been working in the same office as my dad and her mother also works there. The first two girls I met outside of La Salle were Demi and Daniëlle, both of the same university as me (HAN University of Applied Sciences). However they don’t study in Arnhem but Nijmegen. The other city where the HAN is located.

I am so glad to have these wonderful people around me and that I will be able to go to my own apartment. Next week the classes start and then I have to decide which courses I would like to take. I do know that I would like to change my courses. I’ll find out next week!

In San Sebastián there is a really big phenomenon on thursdaynight. It is called Pintxo- Pote. Pintxos are like the Spanish tapas, but here they are displayed on the bar and you can take whatever you want. One pintxo costs around the 1 to 3 euros. The best night to go eat pintxos is on Thursdaynight. A pintxo including one drink (you can choose everything) is 2 euros. If you want to have a sangria with a pintxo it costs 2,50 euros. The sangria here is the best I have tasted so far, so if you are in San Sebastián please try a sangria. However there is one bar, Zibbibo, and they have lovely cocktails. This is in Parte Vieja, the old part of San Sebastián. If you like a sex on the beach, you should try the “sex on la Concha”.
Last Thursday I went to pintxo-pote for the first time with lots of people from La Salle (where I stay during my Intensive Spanish Course). It is so fun to see everyone eat and drink outside. Normally it is busy in the streets of parte vieja or gros, but on Thursday the whole city comes to these to places to have a drink and be outside with everyone.

I am really glad I already met these wonderful people and can’t wait to create my own place in my new apartment for the next coming months!

¡Hasta luego!

Recente Reisverslagen:

28 November 2015

San Sebastián

24 Oktober 2015

San Sebastián

02 Oktober 2015

San Sebastián

07 September 2015

San Sebastián

07 September 2015

San Sebastián
Doesjka

Hier zal ik jullie op de hoogte houden van mijn beleving/belevenissen in San Sebastián. Ik hou jullie op de hoogte door middel van verslagen maar ook zal ik foto's plaatsen, zodat jullie er ook een beeld bij krijgen! On this blog I will keep you posted of my experiences in San Sebastián. I will keep you posted by using stories and posting pictures!

Actief sinds 28 Aug. 2015
Verslag gelezen: 177
Totaal aantal bezoekers 4539

Voorgaande reizen:

28 Augustus 2015 - 31 December 2015

My first long trip

Landen bezocht: