San Sebastián - Reisverslag uit San Sebastian, Spanje van Doesjka Sistermans - WaarBenJij.nu San Sebastián - Reisverslag uit San Sebastian, Spanje van Doesjka Sistermans - WaarBenJij.nu

San Sebastián

Door: Doesjka

Blijf op de hoogte en volg Doesjka

31 Augustus 2015 | Spanje, San Sebastian

¡Hola!

Lang heb ik er naar mogen uitkijken om hier te gaan studeren.
De laatste paar weken waren vooral besteed aan het doen van de laatste boodschappen, handdoeken en dekbedovertrekken te kopen.

Mijn lieve ouders en zusje hebben voor mij die laatste week nog dingetjes als verrassing gedaan. Zo kwamen op de laatste zondag ook nog mijn oom en tante op bezoek, samen met mijn oma. Verder waren er nog wat andere verrassingen, zoals een overlevingspakket, en van mijn lieve vriendinnetjes een heel erg leuk fotolijstje en natuurlijk de benodigde versnaperingen. Wat kennen mijn vriendinnen mij toch zo goed! Nogmaals bedankt iedereen, die mij zo ontzettend steunt! Ik hou van jullie allemaal!

Op woensdag 19 augustus 2015 was het dan zover. Na een lastig afscheid van mijn zusje, moeder en buurtjes zijn we begonnen aan deze lange reis van in totaal twee dagen. 1300 Kilometer rijden, door heel België en Frankrijk heen.
Samen met mijn vader ben ik het avontuur aangegaan om dit te gaan rijden. De reis verliep voorspoedig, maar er komt geen einde aan de weg die van Lille naar het zuiden van Frankrijk loopt. Er valt hier helaas ook niets te zien naast deze weg.

Maar goed, aan deze weg lag ook onze tussenstop. Poitiers, een klein stadje in het zuiden van Frankrijk, op nog zo'n 5 uurtjes rijden tot aan San Sebastián. 's Avonds kwamen we aan in Poitiers, hier hebben we dus niet veel gedaan. Wel even een wandelingetje gemaakt. Vervolgens nog even lekker wat gedronken samen.

De volgende dag zijn we na het ontbijt weer verder gereden richting San Sebastián, onze eindbestemming. We zaten op een camping net iets buiten San Sebastián, genaamd camping Igara de San Sebastián. Het lag bovenop een berg. Na veel rotondes hadden we de camping gevonden. De weg ernaartoe was erg smal en soms zagen we de weg niet eens meer voor ons. 's Avonds zijn we gelijk in de stad geweest om eens even deze stad te bekijken en vervolgens op de camping lekker gegeten.

De volgende dag hebben we lekker rustig aan gedaan. We hadden wat boodschapjes gekocht zodat we zelf konden beslissen wanneer we gingen eten. Toen we weer gegeten hadden werd het de hoogste tijd om San Sebastián te gaan bekijken.
Het was ontzettend druk op "playa de la Concha". Dit is van de drie stranden het grootste strand. We hebben door de hele stad gelopen.

Onze eerste indruk van de stad was super positief. Ik zei eigenlijk na de eerste dag al dat ik me hier wel thuis kon voelen. De tijd zal het leren of het ook mijn thuis gaat worden! Op dit moment is het nog heel erg wennen en niet alleen doordat ik mijn eigen plekje nog niet heb. Het voelt nu nog wel wat onwennig, met het feit dat er 1300 kilometer tussen mijn familie en mij zit.

Het was voor mij wel een grote stap om deze te zetten, maar ik denk/weet dat het een goede beslissing is geweest om deze ervaring te creëren. Ook mede doordat ik op zondagavond afscheid heb moeten nemen van mijn vader. Dit was voor ons beide erg moeilijk. Ik ben denk ik nog nooit echt zo stil geweest als die hele dag.
Gelijk toen ik weer terug op mijn kamer was, heb ik de fotolijstjes van mijn lieve familie en buurjongetjes neergezet.

Op maandag begonnen de lessen van de Intensive Spanish Course. Hier moesten we een pittige test maken om te kijken wat ons niveau is. Wat was deze lastig zeg! Ik heb een groot gedeelte helaas moeten gokken, maar toch kwam ik op het juiste niveau terecht. Dit is/was een goede herhaling van de grammatica die ik geleerd had op de HAN.

Mijn eerste cijfer voor een schrijfonderdeel was daarom ook erg prettig om te krijgen. 90 Van de 100 punten. Ik was hier erg blij mee, zodat ik hier mee verder kon werken.

Ik heb al heel veel mensen ontmoet hier. Er zijn heel erg veel mensen uit Nederland, maar ook veel uit Duitsland. Verder zijn er nog een aantal mensen uit Australië, de Verenigde Staten, en nog zo veel meer landen van over de hele wereld. Het is hier altijd gezellig en zelfs onze lessen Spaans gaan erg snel, mede dankzij onze docente Mari Mar en onze klas.

In de lessen ga ik voornamelijk om met de Australische meiden uit mijn klasje. Het is zo leuk om andere mensen te leren kennen van over de hele wereld en tegelijkertijd de culturen. Je merkt gelijk al dat er wel wat groepjes ontstaan, maar het blijft over het algemeen heel erg gezamenlijk.
Zo kwam ik erachter dat de wereld eigenlijk maar heel erg klein is! Zo heeft Nancy bij mijn vader op kantoor gewerkt en werkt haar moeder daar ook! De eerste twee meiden die ik bij La Salle tegen kwam waren Demi en Daniëlle, beide van de HAN maar dan uit Nijmegen.

Ik ben blij met de leuke mensen die ik tot nu toe al heb leren kennen en dat ik morgen naar mijn eigen appartementje kan gaan. Volgende week beginnen de echte lessen en moet ik beslissen welke vakken ik wil gaan volgen en welke ik toch niet wil. Ik weet al wel dat ik wil gaan wisselen van vakken, maar welke? Daar ga ik volgende week achter komen!

Pintxo- pote is in San Sebastián een erg groot fenomeen op elke donderdagavond. Pintxos zijn een soort tapas, ze staan op de bar en je kan pakken wat je maar wilt hebben. Een pintxo kost tussen de twee en de drie euro. Op donderdagavond krijg je bij elke pintxo een gratis drankje. Waar ik al wel ben achter gekomen is dat de Sangria hier zeker is aan te raden!
De cocktails zijn ook erg aan te raden, bij een bar in Parte Vieja kan je een "sex on la Concha" krijgen. Deze is erg lekker!
Afgelopen donderdag ben ik voor de eerste keer naar Pintxo- pote geweest met veel mensen van La Salle, hier verbleven we de eerste week, tijdens de Intensive Spanish course. Elke avond is het erg druk in de stad, voornamelijk in Parte Vieja. En toch zijn alle straten op donderdagavond helemaal vol met mensen die gezellig een drankje en een hapje eten op de straat.

Ik ben erg blij met de gezellige groep en ben benieuwd naar mijn appartement voor de komende maanden!

Hasta luego!

  • 02 September 2015 - 08:53

    Erika:

    Lieve Doesjka, wat een geweldig avontuur. En wat leuk dat je een blog bij houdt. Kunnen wij het met je meebeleven. Je staat in mijn favorieten, dus zal regelmatig ff lezen. Geniet van deze prachtige ervaring!

    Xxx

  • 02 September 2015 - 11:48

    Edwin:

    Lieve Doesjka,

    Geweldig om te lezen dat je het zo naar je zin hebt. Ik heb de dagen samen met jou in Donostia geweldig gevonden. Afscheid was inderdaad zwaar maar vanaf de volgende dag hebben we alleen maar positieve dingen gezien en gehoord, prachtige foto's en leuke appjes. Geeft ons ook een goed gevoel.
    Inmiddels weten we ook dat je verhuizing goed is gegaan en je appartement er goed uitziet en bevalt. Top !
    Succes meid!

  • 02 September 2015 - 12:39

    Petra:

    Ola Doesjka,wat een leuk idee om je belevenissen op deze manier te volgen! Ik ga het zeker regelmatig lezen.
    Succes en hou het gezellig!

  • 02 September 2015 - 16:12

    Cora:

    Hoi doesjka

    Super leuk zo'n blog. Ga zeker regelmatig lezen.
    Veel succes en gezelligheid.

  • 04 September 2015 - 15:56

    Yvonne:

    Lieve Doesjka
    Leuk ook zo je avontuur te mogen mee beleven. We houden het in de gaten, en ook al is die afstand heel groot,zo voelt het toch alsof je in een stadje naast Veenendaal bent.
    Nogmaals veel succes en plezier.
    Groetjes van ons

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Spanje, San Sebastian

My first long trip

¡Hola!

The last couple of weeks were mostly for the last things I had to do, for example doing the last groceries, buy some towels and some other things.

My sweet parents and my sister organised the last weeks also some surprises for me. On the last sunday before I went to San Sebastián, my aunt, uncle and my grandma visited me at home to say goodbye. They also set up some other surprises, like a survival kit, some photo frames. My best friends also gave me a photo frame and some food. My friends know me so well!

I would like to say thank you again, for everyone who is supporting me! I love you all!

The journey started at the 19th of August. After a difficult goodbye, of my sister, mother and neighbors, we started this long journey to San Sebastián. In total it was a trip of two days and 1300 kilometers driving, all the way through Belgium and France.
My dad and I drove to San Sebastián. The trip by car was prosperous, but there is no end to the way from Lille until the border with Spain. Unfortunately there also was nothing to see outside while we were driving.

Anyway, we also had our stop. Poitiers, it is a small town in the south of France. After this town we still had to drive for like 5 hours to get here in San Sebastián. We arrived in Poitiers at night, so we didn’t really spend a lot of time here. We did make a small walk and had a drink at the terrace of our hotel.

The next day, after breakfast, we drove to our final destination. We booked a camping for 4 nights.
This camping was just outside of San Sebastián, but it was located on top of a mountain. The way to the camping was not really what we had expected. Sometimes we didn’t even see the road in front of us.
There are a lot of roundabouts in San Sebastián. We immediately had many roundabouts on our way to the city, but we were able to find the city luckily. In the evening we went to the city and have a look in the city. I was impressed by the city. It is really small but it doesn’t feel like it at all.

We bought some groceries, so that we were able to have breakfast whenever we wanted to eat. After breakfast we went to the city. The weather was really nice, so everyone who had the possibility to go to the beach went. Playa de la Concha is the biggest beach of the three and it was also really busy. If you are able to walk all day, you can see everything.

Our first impression of this small city was really positive. After the first day I already said to my father that I would be able to feel at home here. Time will tell if it is going to be my home! At this moment I still have to get used to the different life and that is not only because I don’t have my own space yet. My family and I are also 1300 kilometers apart.

For me it was a big decision to make this move, but I think/know that this has been a really good decision to create this experience. It was also hard for me, because I had to say goodbye to my father on Sunday. For both of us this was really difficult. I think that I have never been that quiet, like that day.
Immediately after I came back into my room I put down my photo frames with my sweet family.

The classes of the Intensive Spanish Course started on Monday. We had to make a difficult test to see what our level was. Unfortunately I wasn’t able to answer all questions so I also had to guess some. In the end I was placed at the right level. This is/was a good repetition for me.
My first grade was for a composition, which was 90 out of 100 points. I was very happy with this grade and I was able to improve my writing skills with the feedback I received.
I have met a lot of people here. There are so many people from the Netherlands, but also from Germany. There are also some people from Australia, the US and so many other countries from all over the world. Mostly from Europe though. But the most important thing is that we have fun and also it is really fun in class, thanks to Mari Mar and the whole class.

I like to get to know other people from all over the world and at the same time the cultures. You immediately notice that there are some groups, but in general we all work together.
The world is actually really small! Nancy has been working in the same office as my dad and her mother also works there. The first two girls I met outside of La Salle were Demi and Daniëlle, both of the same university as me (HAN University of Applied Sciences). However they don’t study in Arnhem but Nijmegen. The other city where the HAN is located.

I am so glad to have these wonderful people around me and that I will be able to go to my own apartment. Next week the classes start and then I have to decide which courses I would like to take. I do know that I would like to change my courses. I’ll find out next week!

In San Sebastián there is a really big phenomenon on thursdaynight. It is called Pintxo- Pote. Pintxos are like the Spanish tapas, but here they are displayed on the bar and you can take whatever you want. One pintxo costs around the 1 to 3 euros. The best night to go eat pintxos is on Thursdaynight. A pintxo including one drink (you can choose everything) is 2 euros. If you want to have a sangria with a pintxo it costs 2,50 euros. The sangria here is the best I have tasted so far, so if you are in San Sebastián please try a sangria. However there is one bar, Zibbibo, and they have lovely cocktails. This is in Parte Vieja, the old part of San Sebastián. If you like a sex on the beach, you should try the “sex on la Concha”.
Last Thursday I went to pintxo-pote for the first time with lots of people from La Salle (where I stay during my Intensive Spanish Course). It is so fun to see everyone eat and drink outside. Normally it is busy in the streets of parte vieja or gros, but on Thursday the whole city comes to these to places to have a drink and be outside with everyone.

I am really glad I already met these wonderful people and can’t wait to create my own place in my new apartment for the next coming months!

¡Hasta luego!

Recente Reisverslagen:

28 November 2015

San Sebastián

24 Oktober 2015

San Sebastián

02 Oktober 2015

San Sebastián

07 September 2015

San Sebastián

07 September 2015

San Sebastián
Doesjka

Hier zal ik jullie op de hoogte houden van mijn beleving/belevenissen in San Sebastián. Ik hou jullie op de hoogte door middel van verslagen maar ook zal ik foto's plaatsen, zodat jullie er ook een beeld bij krijgen! On this blog I will keep you posted of my experiences in San Sebastián. I will keep you posted by using stories and posting pictures!

Actief sinds 28 Aug. 2015
Verslag gelezen: 254
Totaal aantal bezoekers 4537

Voorgaande reizen:

28 Augustus 2015 - 31 December 2015

My first long trip

Landen bezocht: